دبیر ستاد اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از ناشناخته ماندن 2100 گونه گیاه دارویی و معطر موجود در کشور خبر داد و گفت: از 2300 گونه گیاهی موجود در کشور تنها 200 گونه آن شناسایی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ناشناخته ماندن 2100 گونه گیاه دارویی و معطر کشور
به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهندس علی ابراهیمی ورکیانی، دبیر ستاد اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران برگزاری 18 کارگاه آموزشی تخصصی در این دوره از نمایشگاه را عاملی برای ارائه و تبادل آخرین اطلاعات و یافته‌های علمی و تحقیقی در حوزه گیاهان دارویی دانست و افزود: مطالب ارائه شده در این کارگاه‌ها نه تنها مورد نظر تولیدکنندگان محصولات گیاهی بلکه مورد اقبال عمومی بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه قرار گرفته است.

وی افزود: در کارگاه‌های آموزشی هجده گانه آخرین یافته‌های علمی تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی در اختیار حاضران قرار گرفت. همچنین راهکارهایی برای شکل گیری شرکتهای دانش بنیان ویژه تولیدکنندگان محصولات گیاهی ارائه شد.

ابراهیمی ورکیانی با بیان اینکه از 350 شرکت حاضر در نمایشگاه تعداد کمی شرکت دانش بنیان هستند، تصریح کرد: به همین منظور کارگاهی خاص ویژه علاقه‌مندان به تشکیل شرکتهای دانش بنیان با توجه به ضوابط، محاسن و شرایط شکل گیری آن تشکیل و در همین راستا مراحل ثبت شرکت و دریافت اطلاعات تکمیلی به آنها ارائه داده شد.

وی به قدمت صادرات گیاهان دارویی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه عمده صادرات حوزه گیاهان دارویی در سال‌های گذشته به صورت خام فروشی انجام می‌شد، اما در حال حاضر با شکل گیری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکتهای دانش بنیان این حوزه محصولات تولیدی و فرآوری شده این حوزه به خارج از کشور صادر می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران وجود هشت هزار گونه گیاهی در کشور را نوعی سرمایه ملی برای مردم ایران زمین دانست و افزود: از تعداد یادشده 2300 گونه آن دارویی است که تنها 200 گونه گیاهان دارویی تا کنون در چرخه تولید حوزه صنعت گیاهان دارویی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته وی، اگر بتوانیم 2200 گونه گیاهان دارویی باقیمانده را وارد چرخه تولید کنیم، اقتصاد کشور متحول می‌شود و ما به توسعه پایدار در ابعاد مختلف بویژه اشتغالزایی می‌رسیم.

ابراهیمی ورکیانی تحقق این این امر را مستلزم شکل گیری شرکتهای دانش بنیان این حوزه دانست و گفت: برای تبدیل علم به ثروت باید از گیاهان دارویی که صنعتی نوپا و شکل گرفته در جوامع امروزی است و ظرفیت خوبی در کشور ما دارد، بهره گرفت.

دبیر کارگاه آموزشی ایمنی غذا، غذای سالم و ارگانیک از دیدگاه قوانین، مقررات، فقه و روایات دینی اظهار کرد: ما معتقدیم برای توسعه متوازن زنجیره علم تا ثروت و سرعت بخشیدن به تبدیل علم به ثروت باید از ظرفیت خوب گیاهان دارویی و اقلیم مناسب کشور استفاده کنیم.

وی از هدایت تولیدکنندگان به سمت و سوی فرآوری محصولات گیاهان دارویی خبر داد و تصریح کرد: ستاد شکل گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌کوشد تا با استفاده از دانش بومی و نتایج تحقیقات محققان این عرصه تولیدکنندگان را به سمت فرآوری محصولات گیاهی سوق دهد.

دبیر ستاد اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران وجود بخش فن بازار در این دوره از نمایشگاه را عامل غنای آن دانست و خاطرنشان کرد: در این بخش عمده فعالیت ما بر روی جذب تولیدکنندگان و محققان حوزه گیاهان دارویی برای تبدیل علم به ثروت و مشاوره به سرمایه گذاران برای سودآوری بیشتر و سرمایه گذاری هدفمند در حوزه گیاهان دارویی متمرکز شد.

به گفته وی، بخش سلامتکده نمایشگاه گیاهان دارویی نیز با پذیرش بیش از دو هزار بیمار و مراجعه کننده نشان از اقبال عمومی مردم به طب سنتی و ارتقای سلامت از طریق گیاهان دارویی داشت.

دبیر کارگاه آموزشی آشنایی با بازارهای هدف گیاهان دارویی در سطح ملی و بین‌المللی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه برقرای پیوند آشتی میان انسان و طبیعت بوده است، گفت: در این راستا به ارائه محصولات ارگانیک و عاری از آلودگی‌های شیمیایی پرداختیم چرا که معتقدیم فرهنگ‌سازی حرف اول را در افزایش اقبال عمومی برای استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی می‌زند.

ابراهیمی ورکیانی یادآور شد: دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه 93 در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران در راستای تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگ‌سازی و ترویج و توسعه گیاهان دارویی و استفاده بهینه از خدمات طب سنتی برگزار شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.